
Het is een min of meer standaard handeling op elke (netwerk)bijeenkomst: het obligaat uitwisselen van visitekaartjes. De reactie op ons kaartje is ook vaak standaard: “Hé, apart, verhalende fotografie. Wat moet ik me daarbij voorstellen?” Wat volgt is dan een korte uitleg, terwijl de luisteraar zachtjes instemmend knikt. Het kwartje valt op zich wel, maar niet met denderend geraas.

Een goed ingestudeerde elevator-pitch van een x-aantal seconden biedt dan eventueel uitkomst, maar ik ben niet zo van het pitchen. Ik krijg dan vaak het gevoel van een geforceerd, robotachtig spreekbeurtje. Zelden dat een pitch een authentieke indruk maakt. En authenticiteit staat juist centraal binnen ons concept van verhalende fotografie. Hoe dan wel onze boodschap verkondigen? Via het woord in de vorm van het blog-wapen. Zie hier de reden van deze intro.

Laat ik proberen verhalende fotografie ‘pitch-achtig’ toe te lichten: Verhalende fotografie is bij ‘Kroon en Van Maanen’ een intens en prikkelend beeldverhaal, dankzij onze cocktail van sprekende foto’s en beeldende teksten. Dit alles overgoten met een journalistieke èn betrokken saus. Het nut? Het is de perfecte manier om uw verhaal op uw manier fotografisch en tekstueel aan de wereld te tonen. Aangezien het verhaal altijd persoonlijk van aard is ontstaat een authentiek en onderscheidend beeld.
“Maar, alles draait tegenwoordig toch om beeld en beeldvorming? En zegt het cliché niet: Een beeld zegt meer dan duizend woorden?” Voor een belangrijk deel is dat inderdaad zo. Het zou een tikkeltje vreemd zijn als wij dat als fotografen snoeihard zouden ontkennen. Binnen ons concept van verhalende fotografie versterken woord en beeld elkaar. Het zijn kameraden die hand in hand gaan. Foto’s en tekst vormen bij ons een logisch en vloeiend geheel; een ècht verhaal.

De laatste tijd is in de VS een trend gaande waar het bij fotografie draait om ‘visual storytelling‘. Nu lijkt het er wellicht op dat wij snel op die op stoom rakende trein springen, maar dat is niet zo. Dit is al vele jaren onze manier van schrijven en fotograferen. Eerst deden we dat puur fotografisch. Met onze foto’s vertelden we het verhaal van een bedrijf of evenement. Wat later kwam daar de tekst bij, maar dan op zo’n manier dat de woorden versterkend werken; context en achtergrond bieden.
Simpelweg het geheugenkaartje ‘leegtrekken’ en opdienen is bij ons uit den boze. Nee, naast een zorgvuldige nabewerking, is een strenge selectie essentieel. De vaart moet immers in het samenhangende beeldverhaal blijven, anders haakt de kijker en/ of potentiële klant gapend af. Niet echt de bedoeling van de investering. Bij ons geen ‘gladgestreken’ foto’s en standaard teksten die op zich feitelijk juist zijn, maar niet het gevoel weten te raken.

Hoe wij ter plekke fotografisch te werk gaan? Tijdens het fotograferen hebben we een onvermoeibaar scherpe blik voor het ogenschijnlijk gewone. Als ‘flies on the wall‘ zijn wij aanwezig, alert op ieder beslissend moment, dat symbool staat voor het bedrijf, evenement of trouwdag. Door onze ‘onzichtbare’ aanpak staan we mensen niet in de weg.
Op het eerste gezicht lijken onze specialisaties te uiteenlopend om binnen dit concept te passen: Bedrijven, producten, evenementen, steden en aanstaande bruidsparen. In komende mini blogs komen ze één voor één aan bod, zodat u aan het eind van de serie zegt: “Het is me kraakhelder. Ik neem contact op met Kroon en Van Maanen”.
*** Geen blog missen? Vul dan hieronder uw email adres in ***
—